Η λογοτεχνία ως έντεχνος λόγος ποιητικός ή πεζός αποτελεί μια μορφή επικοινωνίας του συγγραφέα με το δέκτη, η οποία πραγματώνεται μέσα και από την ενεργό συμμετοχή του αναγνώστη, που ως τελικός αποδέκτης μετέχει λογικά και συγκινησιακά, ερμηνεύει, κατανοεί και κρίνει. Το συναίσθημα μετουσιώνεται σε σκέψη και αυτή πάλι σε συναίσθημα εκφρασμένο μέσα από τον ποιητικό ή τον πεζό λόγο. Η λογοτεχνία επίσης δεν αποτελεί μια απλή αναπαράσταση της πραγματικότητας, αν και εμπεριέχει στοιχεία της• εξάλλου για την πραγμάτωση ενός λογοτεχνικού έργου απαιτείται τόσο η βιωματική εμπειρία όσο και η ικανότητα μετάπλασης ενός γεγονότος ή μιας κατάστασης. Προσφέρει ωστόσο αισθητική συγκίνηση στο δέκτη και παράλληλα τη δυνατότητα θέασης των ποικίλων εκδοχών μιας φαινομενικά κοινής πραγματικότητας. Η νεοελληνική μεταπολεμική λογοτεχνία, με την οποία ασχολείται κυρίως το βιβλίο της Γ’ Λυκείου, είναι προϊόν των άμεσων και έμμεσων βιωμάτων που γεννήθηκαν από τα ιστορικά γεγονότα του Β’ Παγκόσμιου πολέμου και της Κατοχής, του Εμφυλίου και της δικτατορίας. Οι περισσότεροι από τους εκπροσώπους της μεταπολεμικής περιόδου κυριαρχούνται είτε από την επιτακτική ανάγκη για φυγή από μια αδιέξοδη κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα, την οποία αντιμάχονται είτε επιδιώκουν την κατάκτηση μιας εσωτερικής ελευθερίας μέσα από υπαρξιστικές και νεοϋπερρεαλιστικές αναζητήσεις. Η ξένη λογοτεχνία της ίδιας περιόδου σηματοδοτήθηκε τόσο από τις ιστορικές και κοινωνικοπολιτικές συνθήκες όσο και από την ανάγκη των δημιουργών να εκφράσουν τις αντιρρήσεις τους για τη διαμορφούμενη πραγματικότητα και τις ανησυχίες τους για τα σύγχρονα προβλήματα του ανθρώπου. Στόχος λοιπόν του βιβλίου αυτού είναι να καταστήσει δυνατή την επικοινωνία του νέου με το γοητευτικό κόσμο της λογοτεχνίας μέσα από την ερμηνευτική προσέγγιση των κειμένων και την ανάλυση των αφηγηματικών και ποιητικών τρόπων• όπου θεωρήθηκε αναγκαίο επιλέχθηκαν παράλληλα κείμενα, η παρουσίαση των οποίων στοχεύει στην όξυνση της κριτικής ικανότητας των μαθητών και στη διεύρυνση του προβληματισμού τους. Πιστεύοντας πως έχουμε ανταποκριθεί στους παιδαγωγικούς μας στόχους και κατανοώντας την αγωνία του νέου για μάθηση, ευχόμαστε το παρόν βιβλίο να αποτελέσει ουσιαστικό εργαλείο στα χέρια του.